© Anna Svensson
Ovan och längst t.h. "Spiders from Mars part three"
T.h. "Målning som rymt"
På Box
Kraftverk visar nu Anna Svensson två verk som direkt tangerar den inriktningen.
I det första, ”Spiders from Mars part three”, tar en mängd knivskarpa optiskt
målade stjärnformationer upp nästan halva konsthallens yta. De stöter ihop med
varandra, tillknycklas, särar sig och letar sig från väggen ut i rummet. Där
smälter det ner eller speglas på golvet eller hittar nya vägar och former. I det
andra verket, ”Målning som rymt”, har en stor randig målning med tre cirklar
just rullat ut från sin vertikala ram ner på golvet. Båda verken arbetar utifrån
popkonstens kända företräden av klara, kontrastrika färger och rena, enkla
former. Popkonsten ville befria ytan från sin underlägsenhet gentemot innehåll
och djup genom att demonstrativt förstärka ytan med extremt färguttryck,
knivskarp detaljrikedom och en ofta glassig finish.
Här har, kan man säga, några bitar brutit sig loss ur den seriella berättelsen och på något sätt med stora åthävor klivit rakt in i det verkliga rummet. Och ändå behållit sin lätt nonchalanta och platta attityd. För att tillgodogöra sig Anna Svenssons utställning räcker det inte att söka efter den vanliga rumsligheten. Man måste nog snarare bläddra i rummet.
Text: Jan K Persson
Foto: Torgny Åström
Det originella med Anna Svenssons arbeten är hon tar måleriets två ytterligheter, extrem yta mot full rumslighet, och ställer samman dem i ett möte. Det borde ju inte gå ihop, dessa två oförenliga faktorer. Men blir det då en rumslig skulpturmålning? Nja, snarare får jag uppfattning av att gå in i en virtuell värld, en tredimensionell konstruktion där man hela tiden känner den platta målningsformen lägga sig i skikt framför och bakom varandra. Man går på upptäcksfärd mellan ett antal olika ytor. Det blir ett utvidgat måleri i en slags postpoptappning. Som en kulissvärld, en scenografi för en lek med dramatiska förtecken. Också nära besläktad med seriekulturen.